Адаптація 5-их класів до школи

24.02.2025

Що таке адаптація до нових умов освіти?

П'ятий клас – це нова сходинка у звичному для дітей і батьків понятті «навчання». Це нові вимоги, нові умови, нові вчителі, новий графік навчання та головне нове навантаження. Як допомогти дитині впоратися з цією новизною, навчитися вчитися по-новому та прийняти нові правила?

Складність цього періоду полягає в тому, що діти переходять від одного вчителя до багатьох, з'являються нові предмети, зростає складність шкільної програми, з'являється кабінетна система, змінюється шкільний статус дітей – з найстарших у початковій школі вони стають наймолодшими у середній школі, крім того Діти стоять на порозі підліткового віку, провідною діяльністю стає міжособистісне спілкування, але при цьому основним заняттям залишається навчання. У багатьох дітей у цей період підвищується тривожність. І саме зараз, як ніколи їм необхідна допомога педагогів і батьків Це пов'язано не тільки з звиканням дітей до нових умов навчання, а й з особливостями перед підліткового та раннього підліткового вікового періоду.

Проблем багато, і вони не обмежуються рамками навчального процесу, а пов'язані також з організацією життя в школі загалом та з психологічною атмосферою в сім'ї.

Фізіологічні проблеми адаптації п'ятикласників до школи:

  • зміна режиму дня дитини порівняно з початковою школою, збільшення фізичного та розумового навантаження;
  • швидке фізіологічне зростання багатьох дітей, гормональні зміни в організмі;
  • зміни у харчуванні дитини, пов'язані з її більшою самостійністю.

Психологічні проблеми адаптації п'ятикласників до школи:

  • підвищення рівня тривожності сім'ї, пов'язаної з навчанням дитини у п'ятому класі;
  • підвищення рівня тривожності самої дитини;
  • залежність ступеня адаптації дитини до нових умов від тих вимог, які висуває дитині сім'я, її найближче оточення.

Ступінь адаптації дитини залежить від:

  • його внутрішнього стану;
  • його характеру;
  • його успішності у початковій школі;
  • його фізичного здоров'я;
  • від психологічного клімату у класному колективі;
  • а також від його самооцінки (що нижча самооцінка, тим більше труднощів у дитини в школі).

Рекомендації для батьків:

  • перша умова шкільного успіху п'ятикласника - безумовне прийняття дитини, незважаючи на ті невдачі, з якими вона вже зіткнулася або може зіткнутися;
  • з боку батьків обов'язковий прояв інтересу до школи, класу, в якому навчається дитина, до кожного прожитого ним шкільного дня, неформальне спілкування зі своєю дитиною після шкільного дня;
  • обов'язкове знайомство з його однокласниками та надання можливості спілкування хлопців після школи;
  • неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);
  • виключення такого покарання, як позбавлення задоволення (наприклад: заборона користування ПК).
  • необхідно враховувати темперамент дитини (повільні та малокомунікабельні діти набагато важче і довше проходять період адаптації);
  • обов'язкове надання дитині самостійності у навчальній роботі та організація обґрунтованого контролю за її навчальною діяльністю;
  • моральне стимулювання досягнень дитини та не лише за навчальні успіхи;
  • розвиток самоконтролю, самооцінки та самодостатності дитини.

Психологічно цей вік пов'язаний із поступовим здобуттям почуття дорослості головного особистісного новоутворення молодшого підлітка. Розумова активність молодших підлітків велика, але здібності розвиваються лише у діяльності, що викликає позитивні емоції.