Адаптація 5-их класів до школи
24.02.2025Що таке адаптація до нових умов освіти?
П'ятий клас – це нова сходинка у звичному для дітей і батьків понятті «навчання». Це нові вимоги, нові умови, нові вчителі, новий графік навчання та головне нове навантаження. Як допомогти дитині впоратися з цією новизною, навчитися вчитися по-новому та прийняти нові правила?
Складність цього періоду полягає в тому, що діти переходять від одного вчителя до багатьох, з'являються нові предмети, зростає складність шкільної програми, з'являється кабінетна система, змінюється шкільний статус дітей – з найстарших у початковій школі вони стають наймолодшими у середній школі, крім того Діти стоять на порозі підліткового віку, провідною діяльністю стає міжособистісне спілкування, але при цьому основним заняттям залишається навчання. У багатьох дітей у цей період підвищується тривожність. І саме зараз, як ніколи їм необхідна допомога педагогів і батьків Це пов'язано не тільки з звиканням дітей до нових умов навчання, а й з особливостями перед підліткового та раннього підліткового вікового періоду.
Проблем багато, і вони не обмежуються рамками навчального процесу, а пов'язані також з організацією життя в школі загалом та з психологічною атмосферою в сім'ї.
Фізіологічні проблеми адаптації п'ятикласників до школи:
- зміна режиму дня дитини порівняно з початковою школою, збільшення фізичного та розумового навантаження;
- швидке фізіологічне зростання багатьох дітей, гормональні зміни в організмі;
- зміни у харчуванні дитини, пов'язані з її більшою самостійністю.
Психологічні проблеми адаптації п'ятикласників до школи:
- підвищення рівня тривожності сім'ї, пов'язаної з навчанням дитини у п'ятому класі;
- підвищення рівня тривожності самої дитини;
- залежність ступеня адаптації дитини до нових умов від тих вимог, які висуває дитині сім'я, її найближче оточення.
Ступінь адаптації дитини залежить від:
- його внутрішнього стану;
- його характеру;
- його успішності у початковій школі;
- його фізичного здоров'я;
- від психологічного клімату у класному колективі;
- а також від його самооцінки (що нижча самооцінка, тим більше труднощів у дитини в школі).
Рекомендації для батьків:
- перша умова шкільного успіху п'ятикласника - безумовне прийняття дитини, незважаючи на ті невдачі, з якими вона вже зіткнулася або може зіткнутися;
- з боку батьків обов'язковий прояв інтересу до школи, класу, в якому навчається дитина, до кожного прожитого ним шкільного дня, неформальне спілкування зі своєю дитиною після шкільного дня;
- обов'язкове знайомство з його однокласниками та надання можливості спілкування хлопців після школи;
- неприпустимість фізичних покарань, залякування, критики на адресу дитини, особливо у присутності інших людей (бабусь, дідусів, однолітків);
- виключення такого покарання, як позбавлення задоволення (наприклад: заборона користування ПК).
- необхідно враховувати темперамент дитини (повільні та малокомунікабельні діти набагато важче і довше проходять період адаптації);
- обов'язкове надання дитині самостійності у навчальній роботі та організація обґрунтованого контролю за її навчальною діяльністю;
- моральне стимулювання досягнень дитини та не лише за навчальні успіхи;
- розвиток самоконтролю, самооцінки та самодостатності дитини.
Психологічно цей вік пов'язаний із поступовим здобуттям почуття дорослості головного особистісного новоутворення молодшого підлітка. Розумова активність молодших підлітків велика, але здібності розвиваються лише у діяльності, що викликає позитивні емоції.